Nya fotbollspel online

1982 släpptes den första versionen av Football Manager, en händelse som orsakade stor uppståndelse bland fotbollssupportrar: för första gången kunde vi sätta oss in i livet som manager för ett fotbollslag. Spelet kom i ett antal nya versioner och avsomnade under 1990-talet. (Det Football Manager som finns idag är ett annat spel och hette ursprungligen Championship Manager). Rollen som manager och simulationen av dessa spel har sen dess utvecklats i olika riktningar, men fortfarande är det en typ av spel som är starkt beroendeframkallande för många av oss.Några av de klassiska spelen är både det gamla och nya Football Manager, Soccer Manager, samt svenska Hattrick och Xpert Eleven.

Så vad gör jag i ett fotbollspel?

Gemensamt för många är de här momenten:

  • – Du har en trupp med fotbollsspelare
  • – Dessa ska tränas, då en bra form ger bättre spel och hjälper spelaren att komma på högre nivåer av skicklighet
  • – Transfer: dåliga eller för gamla spelare säljs, lovande unga eller bra seniorspelare köps
  • – Scouting: Du kan välja att ha bevakning på spelartyper du söker och får ett meddelande när sådana dyker upp.
  • – Matcher. Genom att ta ut laget och sätta taktik spelar du matcher för att gå upp och ner i ligasystemet, bli veckans manager mm.

Extra funktioner i vissa spel:

  • – Väderlek: spelet och spelarna påverkas av vilket väder det är.
  • – Arena: du bygger en arena som beroende på olika faktorer ger dig inkomster eller blir en betungande kostnad.
  • – Speciella färdigheter kan tränas upp, t ex passningsspel, dribbling, snabbhet

Och vilka nya spel har kommit på senare år?

Online fotbollsspel växte snabbt och hade sin storhetstid under 00-talet, men under senare år har intresset planat ut och ibland gått nedåt, varför en hel del av användarna är de som började spela på den tiden och idag är kring 30-50 år.

Appar

På senare år har de större sajterna utvecklat appar, dels för att ge befintliga medlemmar möjlighet att spela när de inte har en dator till hands, men även för att försöka locka nya användare.